Maak je idee tastbaar met de concept ontwikkeling van je app

App Concept-Ontwikkeling

Dat begint met een sterke identiteit, een uniek app-concept en een prototype, die je creëert tijdens de concept-ontwikkeling.

Hoe werkt het?

Tijdens de concept-ontwikkeling kom je erachter waar jouw app voor staat en hoe deze uniek is in vergelijking met andere miljoenen apps. In 2 of 3 sessies werken we samen aan een sterke identiteit, naam en brainstormen we over innovatieve ideeën. Nadat je een sterk app-concept hebt vastgelegd, maken we met een grafisch designer een logo en huisstijl voor je app. Daarna wordt er een prototype van je app gemaakt: een versie van je app die er precies uitziet en werkt als een app, maar nog niet geprogrammeerd is. Het mooiste moment is als je het prototype ziet, dan ben je trots op jouw idee. Het is eindelijk tastbaar! Nu kun je het ook aan vrienden en familie laten zien. Als laatste testen we je prototype met je doelgroep zodat we zeker weten dat je concept zal aanslaan. Dit alles is een goede voorbereiding op de ontwikkeling van je app, omdat je met het prototype een goede briefing kunt geven aan ontwikkelaars die hiermee een scherpe prijs kunnen neerzetten.

David van der Loo

Oprichter & App expert bij AppSpecialisten

Wil jij een krachtig concept van jouw app maken? Plan dan een belafspraak om dit met mij te bespreken.

Hoe pak je een PopulariteitsTest aan?

De gebruiker bepaalt of hij een app gaat gebruiken en of de app dus een succes gaat worden. We weten inmiddels uit het onderzoek (bron) dat het succes van een app grotendeels bepaald wordt door “Perceived Usefullness”, de wetenschappelijke term voor “nut” of “toegevoegde waarde”.

Laten we deze term uit elkaar trekken. Het begint met Perceived, hoe de gebruiker het ervaart. Oftewel, de oplossing die jij biedt met de app moet geplaatst worden in de context en gedrag van de gebruiker. Usefullness is de toegevoegde waarde van de app voor de gebruiker. Dus het moet een probleem oplossen of een situatie op een bepaalde manier gemakkelijker maken. Beiden moet je dus onder controle hebben, wil je hoog scoren op deze factor. Het komt erop neer dat je enerzijds de context en gedrag wil weten en anderzijds welke problemen en verbeterpunten er zijn in de praktijk.

Dit beide ‘zachte waardes’ zijn, die je moet achterhalen in een kwalitatief onderzoek. Een fijne manier om dit uit te voeren is met interviews. Je doel hierbij is niet om álle gedraging van gebruikers te achterhalen of om iets statistisch significant te maken, je wil weten hóe gebruikers zich gedragen en waar verbetering mogelijk is. Als je daarna wil weten of dit bij een statistisch significante groep gebruikers voorkomt, kun je met een kwantitatief onderzoek uitvoeren, zoals een enquête. Er zijn bureaus die deze interviews met gebruikers uitvoeren, maar wil je zelf uitvoeren, dan is het slim om open gesprekken aan te gaan met een selecte groep gebruikers. Uit onderzoek weten we dat als je 5-7 gebruikers interviewt, je 80% van alle gedragingen achterhaalt (bron). Dat is dus ook voor nu jouw onderzoeksgrootte: 5-7 gebruikers. 

Ga met deze mensen een open één-op-één gesprek aan waar je hen alleen vraagt naar hun gedrag uit het verleden. Laat het beschrijven wat ze nu in de situatie doen, waarvoor de app bedoelt is. Vraag vaak door (waarom?) en laat hun aangeven wat hen het meeste stoort. Voorkom vooroordelen in je onderzoek door nóóit te vragen naar meningen of wat gebruikers zouden willen hebben. Goede stelregel is om de gebruiker te laten vertellen over hun ervaring en zelf alleen open vragen te stellen. Ben je ervan bewust dat als dit niet lukt, je slechte resultaten krijgt uit je onderzoek. Resultaten die je een verkeerd beeld geven, waardoor je je app gaat bouwen op een manier die juist níet werkt in de markt. Dus: hou jezelf scherp op de beinvloeding van het onderzoek door de bovenstaande tips.

Deze interviews zijn vaak heel verhelderend. Je leert hoe de gebruiker zich gedragen, wat de context is, wat er fout gaat en waar er verbetering mogelijk is. Dit geeft vaak al genoeg input en discussiepunten voor de volgende stap. Wil je een hoge zekerheidsgraad en is je doelgroep groot genoeg, dan kun je je bevindingen valideren met een enquête.

Wat levert een Populariteit Test op?

Vervreem je niet van je doelgroep

Test en kom erachter of je doelgroep je app wel snapt

Ben niet wéér een app

Zet je idee om in een uniek app-concept

Betaal niet te veel

Test met je doelgroep, scherp aan en bouw daarna pas je echte app. Dat bespaart kosten!

Voorkom een app zonder gevoel

Krijg een sterke identiteit voor je app

Dit zeggen anderen over een Populariteit Test bij AppSpecialisten:

"Toen mijn concept ontwikkeld was, werd ik erg enthousiast!"
Janey Peters
App Ondernemer - Journey Jane
"Een concept ontwikkelen doe je niet in je eentje op een zolderkamertje."
Rob Vissers
App ondernemer - EazUp
"Ik kan conceptontwikkeling aanbevelen aan een ieder met een app-idee"
Fernon Longfur
App Ondernemer - Tifi

Stappenplan voor conceptontwikkeling

STAP 1: IDENTITEIT


We creëren samen het gevoel van je app

Het gevoel van je app is niet alleen een goede basis, het is ook belangrijk om gebruikers te overtuigen om je app te downloaden. We beginnen met je missie en visie, dan de kernwaarden, de naam van je app en ontwikkelen op dit fundament een huisstijl, inclusief logo, kleuren, typografie etc.

STAP 2: PROTOTYPE


We maken in deze fase je app tastbaar!

Zo kun je mensen in je omgeving laten zien hoe je app exact gaat worden, zonder de app te hoeven programmeren. Niet alleen handig om zo investeerders, potentiële klanten en belanghebbenden te overtuigen, ook is het gaaf om je omgeving je app te kunnen laten zien!

STAP 3: GEBRUIKERSTEST


Gebruikers moeten je app snáppen

Bijkomende voordeel van een prototype: je kunt je app al voorleggen aan gebruikers voordat je hem laat bouwen. Zo kun je de laatste hand leggen aan je concept, voordat je veel geld uitgeeft aan het bouwen van functies die de gebruiker niet snapt.

Vaak gestelde vragen

Is conceptontwikkeling duur?
Niet als je bedenkt dat een app laten maken je gemiddeld €19.000 kost. Als je jouw app serieus wil uitvoeren, dan investeer je nu om later geld te besparen. Door het hebben van een prototype heb je ook veel meer kans om investeerders voor je app over te halen.

De prijs van conceptontwikkeling bepalen we samen, op basis van je behoeftes. Neem dus gerust contact op om samen naar je behoeftes te kijken en een prijs te krijgen.

Moet mijn idee al uitgewerkt zijn?
Als je begint aan de conceptontwikkeling van je idee, dan is het belangrijk om al onderzoek naar je doelgroep te hebben gedaan. Als je de behoeftes en het gedrag van je doelgroep weet, geeft dat input om je concept vorm te geven. Is je idee echt nog pril? Dan kun je het beste beginnen met een App Try-out . Tijdens deze test kijken wij samen naar je doelgroep, verdienmodel, financiering en de sterkte van je idee.

Wat heb ik aan het einde van de conceptontwikkeling?
Je start de conceptontwikkeling met het ontwikkelen van een app-identiteit. Je krijgt dan een sterke missie, visie en kernwaarden waardoor je precies weet wat jouw doel met de app is. Daarna is er ruimte voor een brainstorm, waarmee je jouw concept versterkt en omkaderd. Met dit concept gaan wij aan de slag om een prototype te maken. Dat prototype wordt gemaakt door een specialist én daarna getest met de doelgroep. Uiteindelijk heb je een sterke identiteit, concept, logo, huisstijl en een app prototype én een test met gebruikers.