App Marktonderzoek

Verzeker jezelf van een succesvolle app

Onze visie op marktonderzoek voor je app

placeholder

Wat is het verschil tussen een app met veel downloads en weinig downloads? Ligt dat aan een goed idee, een goede technische uitvoering of aan iets maken waar er behoefte aan is?

In 2011 maakte in opdracht van grote organisaties app en zorgde met een programmeur voor een goede technische uitvoering. Het bedrijf had namelijk het idee... waarom zou ik dat in twijfel trekken? Pas toen er weinig downloads waren van de app die ik had gerealiseerd, begon er iets te knagen. De programmeur waarmee ik de app had gemaakt had voor goede techniek gezorgd. En ook de ideeën waren goed.

Toen heb ik voorgesteld om te praten met de doelgroep van de app. En zij bleken de antwoorden te hebben. Want wat op papier een goed idee leek, was in de praktijk helemaal niet handig. Of erger nog: het sloot helemaal niet aan op het gedrag van gebruikers. Daar stokte het dus en kwamen er weinig downloads.

Ik heb toen het roer omgegooid. Niet langer alléén technisch goede apps maken, maar vooral apps die succesvol zijn. En een marktonderzoek is daar een belangrijke eerste stap van.

"Mijn aanpak was eerst om apps vooral goed technisch te maken. Dat leverde apps met weinig downloads op. Pas toen we met de doelgroep zijn gaan praten, zagen we hoe we een app wél succesvol konden maken." -David van der Loo, oprichter AppSpecialisten

Al heel mijn leven vind ik mensen interessant en ontdek ik graag wat hun bezighoudt. Daarom heb ik ook de studie communicatie, concepting en entertainment afgerond. Samen met David ben ik de afgelopen jaren in de app-wereld gedoken.

Het leukste vind ik het om ideeën te versterken en marktonderzoek te doen. Uit ervaring heb ik gemerkt hoe belangrijk het is dat mensen écht iets aan je app hebben. Het is toch prachtig als mensen niet meer zonder jouw app kunnen? Daar draag ik graag aan bij door marktonderzoek uit te voeren en te ontdekken waar de échte behoefte ligt. Een succes begint bij de mensen die jouw idee gaan gebruiken!

Als je een marktonderzoek wil, dan help ik samen met David om het onderzoek uit te voeren. Want samen zijn wij een onverslaanbaar team. We zetten ons graag in om ook van jouw app een succes te maken!

"Het is toch prachtig als mensen niet meer zonder jouw app kunnen? Daar draag ik graag aan bij door marktonderzoek uit te voeren en te ontdekken waar de échte behoefte ligt. Een succes begint bij de mensen die jouw idee gaan gebruiken!" - Katja Nagelkerke, marktonderzoeker, AppSpecialisten

Dit is het meest frustrerende van ons beroep: dat mensen me bellen dat ze gaan stoppen met hun app. Omdat er weinig downloads zijn. Dan weet ik eigenlijk al hoe het zit. Hun app sluit niet aan op de praktijk omdat ze de doelgroep niet kennen. Achteraf is bijsturen lastig, omdat ze de app al hebben laten maken. En het enthousiasme waarmee ze begonnen is helemaal opgedroogd. Als ze nu vooraf een marktonderzoek hadden gedaan, dan hadden ze hun app vooraf kunnen bijsturen op de behoefte van de doelgroep... 

Héél frustrerend, ook voor mij. Want mijn doel is om waardevolle apps te maken. Maar juist het tegenovergestelde is gebeurt.

Maak niet dezelfde fout. Neem contact op en laat je verder informeren over een marktonderzoek.

David van der Loo & Katja Nagelkerke
Oprichter en Marktonderzoeker bij AppSpecialisten

Maak een gratis belafspraak:

Maak belafspraak

of

Stuur bericht

Wat levert marktonderzoek op?

Inzicht in de doelgroep van je app

Kennis over welke functies in je app moeten

Specifieke kansen voor je app

Zekerheid dat je app aanslaat bij de doelgroep

Dit zeggen anderen over marktonderzoek bij AppSpecialisten:

Alt Tag

"Goed gevoel voor sociale situaties"

Voor mij ben je meer geweest dan alleen iemand die een techniek beheerde. Je signaleert op tijd dat er zaken zijn die om nader onderzoek vragen en pakt zo'n rol als onderzoeker dan ook snel en pro-actief op. Wie weet werken we in de toekomst weer eens samen. Dat zou leuk zijn.

  Moniek Ijzermans - Gemeente Tilburg

Alt Tag

"Ik geloof in zijn aanpak"

David heeft me de ogen geopend. In een adviesgesprek heeft hij me een aanpak gegeven die ik meteen ga toepassen. Ik geloof erin dat zijn aanpak wekt.

Freek Boersma - Qrash  app

Meer klantrefenties

Alt Tag

"Ik kreeg meer vertrouwen in mijn idee"

Een jaar geleden ontmoette ik David op het Appril festival. Nu precies een jaar later, staat mijn app Piece of Cake in de App Store en op Google Play, en dat is mede dankzij het vertrouwen wat ik in mijn idee kreeg na het uitvoeren van de App Idee-scan en marktonderzoek met David van AppSpecialisten.

  Dorine Wesseling - Piece of cake app

Hoe werkt marktonderzoek?

Een onderzoek begint met het maken van een opzet. Daarin staan de functies van de app, aannames die getest worden en de vragen die er aan de doelgroep gesteld worden. Ik geef je de mogelijkheid om het onderzoek zelf uit te voeren en interviews af te nemen. Het beste resultaat krijg je echter door het professioneel aan te laten pakken. AppSpecialisten heeft al tientallen marktonderzoeken uitgevoerd om het gebruik van apps te garanderen. Daarom raad ik aan om het onderzoek door AppSpecialisten te laten uitvoeren.

Meer weten in een telefoongesprek? Maak een gratis belafspraak:

Maak belafspraak

of

Stuur bericht

Colors